مقالات

تاریخچه نخستین کامیون خاور

 

تاریخچه نخستین کامیون خاور

در قرن بیستم یکی از نخستین وسایل نقلیه ای که جهت حمل بار طراحی شد کامیون بود که این وسیله نقلیه علاوه بر اینکه جهت حمل کالا و مواد سنگین کاربرد دارد همچنان به عنوان ماشین آتش نشانی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

در آن سال ها یکی از شرکت هایی که این کامیون ها را طراحی و تولید نمود شرکت مرسدس بنز بود .این شرکت در سال ۱۹۵۹ میلادی اقدام به تولید کامیونی با نام kurzhauber نمود که بسیار در صنعت حمل و نقل مورد توجه عموم قرار گرفت به طوری که تعداد زیادی از این کامیون ها به کشورهایی مثل خاورمیانه ، آفریقا و یا آمریکای جنوبی صادر شدند.

خاور از کجا آمد؟

در سال ۱۹۶۵ کامیون مرسدس بنز به نام ال پی ۶۰۸ که یکی از مدل های ساده کامیون بود ، طراحی شد که در آن زمان بیشتر آن را با نام کامیون مکعبی می‌شناختند. اما درایران با نام خاور ۶۰۸ معروف بود و به این ترتیب بازار فروش خاور در ایران رونق پیدا کرد . گروه صنعنتی خاور یکی از شرکت هایی بود که در آن زمان فعالیت خود را در عرصه مونتاژ و فروش کامیون های بنز آغاز کرد که بعدها این شرکت با نام ایران خودرو دیزل معروف شد. این گروه صنعتی زمانی که کار خود را شروع کرد روزانه یکی دستگاه کامیون مونتاژمی‌کرد اما در سال ۱۳۴۳ خورشیدی با توجه به اینکه تقاضای مردم روز به روز برای خرید این کامیون ها افزایش پیدا کرد ،  این شرکت اقداماتی برای توسعه تجهیزات کارخانه ای و نیروی کار انجام داد و به این ترتیب توانست به تدریج  کامیون های بیشتری تولید کند.

در حال حاضر شاهد کامیون های خاور در مدل های متفاوت کارکرده ، نو و یا حتی مستهلک در جاده های ایران هستیم که هر کدام مشغول حمل بار هستند و هر روزه در جاده های ایران تردد دارند.

مدل های خاور بنز

یک از مدل های خاور که در اینجا می‌توانیم به آنها اشاره نماییم خاور ۶۰۸ است که شاهد تبلیغات روزانه آن در کنار خاورهای دیگری مانند خاور ۸۰۸ و خاور ۸۱۳ هستیم. در حال حاضر افراد زیادی تمایل به خرید این نوع خاورها و یا خاورهای شبیه به آن دارند . در مقابل بعضی از افراد هم ترجیح می‌دهند این خاورها را اجاره نمایند و با آن مشغول به کار شوند . به این ترتیب با مالک کامیون توافق می‌کنند که قسمتی از درآمد حاصل از فعالیت خود بر روی ماشین را با او تقسیم کنند.

خاور بنز ۶۰۸ در مدل ۳۱۴OM دارای ۱۱۰ اسب بخار در ۲۸۰۰ دور در دقیقه قدرت موتور دارد . حداکثر گشتاور آن ۳۴۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰۱۴۰۰می‌باشد و استاندارد یورو ۲ هم دارد.

این مدل از خاور مشتکل از ۵ دنده میباشد و دارای صفحه کلاچ  تک صفحه ای خشک میباشد. وزن این وسیله چیزی در حدود ۴ تن است و میزان باری که میتواند تحمل نماید در حدود ۶ تن میباشد.

خاور بنز ۶۰۸ جزء وسیله های سنگین به شمار میرود که افراد به راحتی میتواند به طور جداگانه برای شرکت و یا کارخانه فعالیت کنند و از این طریق در امد کسب نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا