آخرین اخبار روز کامیون

تاثیر تحریم بر بازار کامیون

برنامه برجام که اقدام مشترک و توافقی چند جانبه بین چند کشور است از سال ۲۰۱۵ میلادی بین اروپایی ها، آمریکا و ایران امضا و به بخشی از تحریم های شدید بین المللی علیه ایران پایان داده شد. تحریم هایی که حتی فروش کامیون به ایران را نیز در بر می گرفت.

در ماه های گذشته با خروج آمریکا از این معاهده، تحریم فروش ماشین آلات سنگین به ایران ذهن بسیاری از شرکت های فعال در زمینه تولید و فروش کامیون  را به خود مشغول کرده است. در این پست به بررسی رفتارهای شرکت های تولید کننده کامیون فعال در بازار ایران و پیش بینی آینده صنعت کامیون ایران پرداخته ایم.

بر خلاف تلاش شرکت های اروپایی برای باقی ماندن برجام و تضمین موقعیت خود در برابر بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران بسیاری از این شرکت ها به منظور جلوگیری از اختلاف با آمریکا در حال ترک ایران هستند.

این مسئله باعث نگرانی بسیاری از شرکت هایی که در زمینه تولید و فروش کامیون فعالیت دارند شده است. کمپانی اسکانیا اعلام کرده است که با بازگشت تحریم ها علیه ایران تمام فروش کامیون اسکانیا در ایران در معرض خطر خواهد بود. مقامات اسکانیا اعلام کردند که تمام سفارش های ثبت شده اخیر با موعد تحویل یک ماهه به دلیل تحریم های آمریکا لغو شده است.

اسکانیا در بین شرکت های تولید کننده کامیون و اتوبوس سازی، به عنوان زیر مجموعه مهم فولکس واگن با فروش سالیانه ۵ هزار تا ۶ هزار کامیون در ایران یکی از بزرگترین شرکت های خارجی طرف قرار دارد با ایران است.

خروج اسکانیا از صنعت حمل و نقل جاده ای ایران ضربه ای بزرگ به صنعت کامیون سازی خواهد زد. اما رفتار اسکانیا احتمالا متفاوت خواهد بود زیرا حضور مستقیم در بازار آمریکا ندارد. اما زیر مجموعه فولکس واگن محسوب می شود که از نقش اصلی در صنعت خودرو آمریکا برخوردار می باشد.
دایمر دیگر خودروساز موجود در بازار ایران می باشد که به صورت رسمی در مورد خروج از ایران اظهار نظر نکرده است و در حال بررسی شرایط می باشد.

شرکت های آلمانی مرسدس بنز و مان نیز نه تنها در بازار آمریکا حضور گسترده ای دارند بلکه از سهامدران عمده و مالکان برخی برندهای آمریکایی نیز هستند. در نتیجه بازار بزرگ آمریکا را به بازار کوچک ایران ترجیه خواهند داد و زود تر از کمپانی های دیگر ایران را ترک خواهند کرد.

در سمت دیگر شرکت سوئدی ولوو وجود دارد که سابقه رفتاری بهتر نسبت به دیگر کامیون سازان دارد. ولوو همچون بنز با توجه به حضور پررنگ و گسترده در آمریکا ایران را ترک خواهد کرد.

به غیر از فرانسوی ها، ایران با بخش کامیون سازی مرسدس بنز برای تولید ماشین های سنگین و تجاری به توافق رسیده بود. این بخش از مرسدس بنز توسط دایملر هدایت می شود و تولیدات آن ها از امسال شروع می شود. همچنین فولکس واگن آلمانی نیز به تازگی صادرات خود به ایران را از سر گرفته است و همگی این موارد اکنون در هاله ای از ابهام فرو رفته است و معلوم نیست چه اتفاقی در اینده نزدیک رخ می دهد.

کامیون سازی رنو نیز از زیر مجموعه های مهم ولوو به حساب می آید و بی شک رفتاری همانند شرکت مادر خود خواهد داشت.

از دیگر برندهای جدید ایران می توان به کامیونت فوسو میتسوبیشی اشاره کرد که زیر مجموعه مرسدس بنز می باشد. اینکه این کامیون ساز چه رفتاری در مقابل تحریم ها خواهد داشت باید منتظر ماند و تماشا کرد.
تنها شانس ایران شرکت های چینی و تا حدودی کره ای می باشد که سهم به سزایی در بازار آمریکا نداشته و می توانند بدون ترس از جریمه دولت آمریکا به فروش خود در بازار کامیون ایران بدون رقیب ادامه دهند.
با این حال حمایت اتحادیه اروپا از شرکت های اروپایی در مقابل جریمه های دولت آمریکا موضوعی است که تاثیر آن را باید در آینده مشاهده کرد.

کمبود کامیون ، افزایش قیمت آن موازات با افزایش قیمت خودرو و در مقابل افزایش قیمت قطعات یدکی مواردی است که ایران در آینده، در بازار ماشین آلات سنگین خود با آن رو به رو خواهد شد.
در شرایطی این چنینی عرضه کامیون های ساخت داخل تنها امید بازار کامیون ایران خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا