آخرین اخبار روز کامیونبلاگ

گرانی و کمبود روغن موتور کامیون

کمبود روغن موتور برای کامیون داران

گرانی و کمبود روغن موتور، همچنان یکی از بزرگترین مشکلات کامیون داران است.

با وجود آنکه روغن موتور، تولید داخل است اما طی چند ماه اخیر در بازار کمیاب شده است .با وجود افزایش رسمی ۶۰ درصدی قیمت روغن موتور در چند ماه گذشته به دلیل کاهش تولید و کمبود آن، بازار سیاه ایجاد شده و همین موضوع برای کامیون‌داران دردسرساز شده است.

برخی از مواد افزودنی و مکمل روغن‌ها به دلیل تحریم‌ها در بازار کاهش یافته است.با این وجود امکان تولید روغن موتور برای تولید کنندگان داخلی وجود دارد، ولی به دلیل آنکه قیمت روغن موتور افزایش یافته است هم‌اکنون در بازار با مشکل کمبود روبرو شده‌ایم و برخی از کامیون‌داران علاوه بر معضل لاستیک با مشکل روغن موتور هم درگیر هستند.

این کمبود تاثیر بسزایی در فعالیت کامیون‌داران داشته و به‎راحتی نمی‌توانند تعویض روغن‌ موتور انجام دهند. تولیدکنندگان روغن‌موتور چند وقتی است که اعلام می‌کنند قیمت مواد اولیه تولید روغن‌موتور بالا رفته و افزایش ۶۰‌درصدی قیمت هم پاسخگوی تامین هزینه‌های آن‌ها نیست.

افزایش غیر منطقی قیمت روغن موتور

این افزایش قیمت مربوط به روغن و برندی خاص نبود بلکه تمامی روغن‌های بازار گران شدند.

تا چند سال پیش ادعا می‌شد که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور است و با این فرض این افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند به خاطر تحریم‌ها باشد.روغن موتور محصولی است که به کلی درون کشور تولید می‌شود و با توجه به این موضوع، این افزایش قیمت‌ها اصلاً منطقی نیست.اما به نظر می‌رسد که روغن موتور نیز نمی‌خواهد از قافله باقی محصولات عقب بماند و هم‌اکنون پا به پای آن‌ها در حال افزایش قیمت است.

احتکار روغن موتور توسط دلالان

طی چند ماه اخیر روند افزایش قیمت‌ روغن موتور در دو مدل دیزلی و بنزینی به ترتیب حدود ۶۰ و ۷۰ درصد رشد داشته است. طبق گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، نوسانات نرخ ارز یکی از اصلی‌ترین عوامل گرانی‌ها است که در کنار آن دلالان هم از این شرایط نابسامان سوء استفاده کرده و به روش‌های خاص، روغن‌های تقلبی را با قیمت ارزان‌تر راهی بازار کردند و در مواقعی دست به احتکار این محصول زدند.

دلالان در رشد قیمت‌ها تأثیرگذار زیادی دارند از سوی دیگر بازار انحصاری روغن موتور که در اختیار چهار شرکت تولیدکننده قرار دارد می‌تواند شرایطی ایجاد کند تا به راحتی قیمت‌ها روند صعودی به خود گیرد.

نبود نظارت صحیح و سوءاستفاده سودجویان

گرانی روغن موتور باید توسط تیم اقتصادی دولت کنترل شود، چون این موضوع می‌تواند تبعات ناگواری برای کشور از جمله افزایش آلودگی و تحمیل خسارت‎ و هزینه‌های سنگین برای مردم به همراه داشته باشد.

سوءاستفاده برخی سود جویان در این اوضاع نیز خود به تنهایی نقش موثری در آشفتگی بازار و نگرانی مشتریان می شود. در میان این گرانی ها به دلیل کمیاب شدن روغن موتور، بسیاری از فروشندگان قیمت‌های نجومی به مشتریان می‌دهد.

صدمات ناشی از مصرف روغن موتور غیر استاندارد

بسیاری از مشتریان شاید بتوانند از طریق جایگزین کردن نوع روغن خود با نمونه‌های ارزان‌تر یا برندهای داخلی و خارجی گمنام، هزینه نگهداری کامیون خود را کاهش دهند اما این مسئله مستقیما با سلامت کامیون گره خورده و اندک اشتباه یا سهل انگاری در نحوه انجام سرویس های دوره‌ای می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به مالکان تحمیل کند. یاتاقان زدن موتور، عملکرد معیوب پیشرانه و افزایش مصرف سوخت و تولید بیشتر آلاینده تنها بخشی از اتفاقاتی است که از ناحیه بی توجهی به روغن‌ موتور بروز می‌کند.

در آخر مالکان باید بدانند در صورت رعایت سرویس‌های دوره‌ای از مشکلات مختلفی که ممکن است برای موتور و دیگر قسمت‌های فنی پیش بیاید، جلوگیری کنند. در غیر اینصورت استهلاک کامیون با نسبتی تصاعدی نسبت به هزینه تعویض روغن و انجام سرویس دوره‌ای، روی آن آوار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا