اخبار مهم

مشکلات ارزی کامیون های وارداتی

به گزارش تیم خبری تراکس کار برخی تغییرات در واردات کامیون های فرسوده منجر به عدم قطعیت در تامین ارز آنها شده است.

به گفته این اقتصاددان ایرانی، واردات کامیون های فرسوده بر اساس مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می شود. در سال ۱۳۸۸ بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، شرایط واردات این کامیون ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرکات ابلاغ شد، اما تا شهریور سال گذشته در عمل با موانع زیادی مواجه بودند. . با آمدن دادستان دستوراتی تدوین شد و تجهیزات مناسبی برای اجرای آن الزامی شد، اما با وجود گذشت زمان، روند به کندی پیش می رود و هنوز اکثر کامیون ها نضافت نشده اند.

مشکلاتی پیش روی صاحبان کالا وجود دارد که مهمترین آن مسائل مربوط به ارزش ضایعات است که با وجود اعتراضات اخیر هنوز حل نشده و هیچ اقدامی از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است. .
در همین حال، قوانین ارزش قاتل دستخوش تغییراتی شده اند که ابعاد دیگری به آن اضافه می کند. گمرک اسفندماه سال گذشته بخشنامه نحوه مدیریت ارزش کشنده های مستعمل وارداتی را صادر کرد که پیش از این در آذرماه ۱۴۰۰ تیراژ آن را لغو کرده بود.

اضهار و عرضه ارز بر اساس فاکتور خرید، هزینه ورودی با ارزش جدید

بر اساس اولین دستورالعمل صادره از سوی اداره ارزش گذاری گمرکی در آذرماه سال گذشته، صاحب کالا باید کامیون وارداتی را بر اساس ارزش مندرج در فاکتور و اسناد خرید وفق ماده ۱۴ قانون به گمرک اعلام کند. قانون گمرک. و ماده ۵۸ آیین نامه اجرایی آن. همچنین بانک عامل کد رهگیری صادر و عرضه ارز آن بر اساس همان ارزش مندرج در اسناد اولیه در اسناد خرید و گمرک انجام شد، اما به منضور اخذ ورودیه طبق تبصره ۸ قانون. در اتومبیل، ارزش جدیدی مورد تاکید قرار گرفت.

شرایط تعیین هزینه معامله و جریمه

در خصوص تعیین ارزش معاملاتی کامیون های وارداتی نیز خاطرنشان شد: بر اساس ماده ۱۰۸ قانون گمرک و رویه ۱۸۳ آن، گمرک ارزش معامله را در مقایسه با سوابق اقلام مشابه بررسی می کند. طبق ماده ۱۰۸ قانون امور گمرکی، البته در این صورت صاحب کالا یا نماینده قانونی او می توانستند درخواست جریمه کنند.

طبق ماده ۱۸۳ قانون گمرک در بررسی ارزش معاملاتی کالاهای مستعمل که طبق قانون خاص باید بر اساس کالای جدید حقوق ورودی پرداخت شود، مشمول تفاوت حقوق ورودی هستیم. تفاوت بین ارزش واقعی استفاده شده و ارزش جدید هیچ جریمه یا ابطال مجوز صادرات وجود نخواهد داشت. بنابراین طبق بخشنامه اول، گمرک میزان کالای اضهار شده را با اقلام مشابه اضهار شده مقایسه کرده و اگر مثلاً قاتل تفاوت قابل توجهی در ارزش واقعی اقلام مشابه ایجاد می کرد، ۱۰ منات جریمه می شد. ۱۰۰ درصد برای تفاوت.

اعلام اضهارنامه، ارز و ورودی به ارزش جدید و حذف جریمه

اما در بخشنامه اسفند ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد شد و مقرر شد در تمامی موارد ارزش خودروهای فرسوده بر اساس ارزش نوع سال تولید تعیین شود و ورودیه نیز بر همین مبنا اخذ شود. به گمرکات اجرایی اعلام شد که بر اساس ماده ۱۰۸ قانون گمرک هیچگونه جریمه ای در نظر گرفته نمی شود، زیرا حقوق ورودی خودروهای فرسوده بر اساس ارزش نوع سال ساخت اخذ می شود.

در بند دیگری تاکید شد که مالک خودروی فرسوده موضف است ارزش خودروی خود را طبق جدول زمان بندی قیمت اداره قیمت به گمرکات اجرایی اعلام کند.

بر این اساس با اخطاریه جدید گمرک، مالک کامیون آن را نه بر اساس هزینه واقعی معامله و صورتحساب، بلکه بر اساس هزینه ساخت سال نو اعلام می کند و علیرغم تاکید قانون، تفاوت آن است. مشمول جریمه نمی شود از سوی دیگر بحث تامین ارز وجود دارد که گمرک از مالک خواسته است که کالا را بر اساس لیست قیمت بر اساس ارزش سال ساخت اعلام کند. در این صورت اگر ارزش کالا از فاکتور بیشتر باشد به شما اطلاع داده می شود که باید برای آن ارز پرداخت کنید که می تواند شکافی ایجاد کند که به شما امکان می دهد بیشتر از ارز پرداختی ارز تهیه کنید. خرید کالا و نوعی جریان ارزی که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا