کامیون

رانندگان تمایل به افزایش نرخ کرایه بار دارند

سازمان راهداری و شورای عالی ترابری در یک اقدام جدید افزایش ۳۰ درصدی را برای کرایه رانندگان کامیون در نظر گرفته‌اند. این کرایه با توجه به نرخ تورم در ایران که افزایش قابل توجهی داشته و هزینه‌های زندگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، برای رانندگان افزایش درخوری نبوده و آن‌ها درخواست بالا رفتن نرخ کرایه را دارند. رانندگان و تشکل‌های صنفی مرتبط با آن‌ها سی درصد افزوده شده را ظلم به خود دانسته و افزایش دست کم ۵۰ درصدی را به نسبت سال قبل پیشنهاد می‌کنند.

دلایل مهم برای افزایش کرایه بار ۵۰ درصدی

رئیس کانون رانندگان طی یک مصاحبه با ایلنا ضمن غیر منصفانه دانستن نرخ کرایه با افزایش ۳۰ درصد، به نکاتی پیرامون بالا رفتن قیمت کرایه‌ها به میزان ۵۰ درصد اشاره نمود. در ادامه به نکاتی که ایشان در این جلسه مطرح نمودند اشاره می‌شود:

دخالت غیر اصولی ستاد تنظیم بازار در مقدار نرخ کرایه

نرخ کرایه نباید توسط این بخش تعیین شود؛ زیرا قیمت‌گذاری‌های مرتبط با میزان نرخ کرایه که توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته، توجهی به یک سری موارد چون حق توقف کامیون‌ها نشده است. این در حالی است که رانندگان کامیون جهت انجام موارد مربوط به تخلیه و بارگیری، زمان زیادی را صرف می‌کنند که این زمان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها می‌باشد.

عدم توجه به قیمت کامیون‌ها

با توجه به اینکه قیمت کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان است، اگر رانند‌گان اقدام به فروش خودروی خود نمایند و پول به دست آورده را در بانک به عنوان سپرده قرار دهند، سود خوبی خواهند داشت. همین امر موجب شده تا بسیاری از رانندگان دیگر تمایلی به رانندگی نداشته و با دریافت سود از بانک اقتصادی‌تر عمل کنند.

بالا رفتن قیمت نگهداری و تعمیر کامیون

نگهداری کامیون‌ها به خصوص در ماه‌های گذشته هزینه زیادی را بر دوش کامیون‌داران گذاشته است. علاوه‌بر قیمت قطعات، بهای دستمزد نصب آن‌ها نیز افزایش داشته که مجموع این هزینه‌ها با توجه به افزایشی که در نرخ کرایه‌ها رخ داده، برای راننده توجیه اقتصادی ندارد.

این موارد تنها بخشی از مشکلاتی است که رانندگان با آن مواجه بوده و نرخ ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده برای کرایه بار منصفانه نمی‌باشد. رانندگان درخواست تجدیدنظر در میزان نرخ اعلام شده دارند و خواستار افزایش دست کم ۵۰% هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا