مقالات

مجهز شدن خودروهای سنگین به “فیلتر جاذب دوده”

مجهز شدن خودورهای سنگین به "فیلتر جاذب دوده"طبق آخرین اخبار به دست آمده ، درسال های ۹۳ و ۹۴ تحقیقات بسیار وسیعی در زمینه ی عملکرد فیلترهای دوده و کاهش آلایندگی خودورهای دیزلی در و در نهایت مصوبه الزام نصب فیلتر دوده بر روی کلیه خودروهای دیزلی با هدف کاهش خطرات ناشی از کربن سیاه و دوده با موافقت دولت روحانی مورد تصویب قرار گرفت. فیلتر دوده ابزاری است که قادر به از بین  بردن ذرات و دودهای  به وجود آمده از احتراق موتورهای  دیزلی می‌باشد. با تعبیه شدن این فیلترها در سیستم اگزوز خودروهای دیزلی ، دودهای خروجی و یا کربن سیاه حاصل از احتراق این خودروها ۸۵ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی اندازه اولیه کربن سیاه در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر می‌باشد اما در هنگام قرار گرفتن در محیط و اضافه شدن به آلاینده های دیگر اندازه آن می‌تواند به یک تا دو میکرون برسد که این ذرات معلق به راحتی میتواند وارد جریان خون و بروز بیماریهای خطرناک از جمله سرطان شود.

لازم به ذکر است که خودروسازان در ابتدا تمایل چندانی نسبت به اجرایی شدن نصب فیلتر دوده نداشتند اما طبق قانون تعیین شده توسط محیط زیست در صورت اجرایی نشدن این قانون توسط شرکت های خودروسازی ، محیط زیست قادر است از تولید محصولات آنها جلوگیری نماید. همچنین عده ای معتقد هستند که در ظرایط تحریمی امکان تامین این فیلترها وجود ندارد اما بر طبق آخرین تحقییقات امکان تولید این فیلترهای دوده در داخل امکان پذیر میباشد و اگر دولت در برابر خواسته خودرو سازان مبنی بر نصب نکردن این فیلترهای دوده موافقت نماید بایستی هزینه ی گزافی را برای خرید داروهای سرطانی پرداخت نماید چراکه مواد سمی تولید شده از این خودورها میتواند سلامت مردم را تا حدود زیادی تهدید نماید و موجب بروز بیماریهای کشنده شود.

براساس آخرین اظهارت منتشر شده ، تابستان امسال یکی از خودروسازان مخالفت خود را در خصوص نصب فیلتر دوده به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود که با مخالفت شدید سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد اما در طی جلساتی که با  حضور ذی نفعان برگزار شد این شرکت خودورسازی متقاعد شد تا فیلتر دوده را بر روی خودورهای دیزلی نصب نماید. طبق اظهارت سازمان حفاظت از محیط زیست بهانه این شرکت خودروسازی  وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی بود. براساس قانون هوای پاک کلی نصب فیلتر جاذب دوده برای کلیه خودروهای دیزلی که مجهز به استاندارد یورو ۴ هستند الزامی میباشد. براساس این مصوبه فقط وسایل نقلیه ای اجازه تردد در سطح شهر دارند که برروی آنها فیلتر دوده نصب شده باشد. سازمان محیط زیست با حذف فیلتر دوده مخالفت خود را اعلام کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین افزود، سوختی که در حال حاضر در کشور توزیع میشود براساس استاندارهای لازم تولید نشده است و یکی از مشکلات این شرکت خودروسازی در زمینه خودروهای دیزلی هم همین موضوع بود. در صورت مجهز بودن خودور ها به فیلتر جاذب دوده ،اندازه سولفور سوخت نباید از ۲۰۰ تا ۲۵۰ PPM بیشتر باشد . در غیر اینصورت به فیلتر دوده آسیب خواهید رسید. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی فیلترهای دوده ای در آینده تولید خواهند شد که در مقابل سولفور مقاوم هستند به عبارتی دیگر حتی اگر سولفور سوخت از ۱۰ هزار ppm  هم بیشتر باشد ، به این فیلترها هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا